10 vecí, ktoré si skontrolujte na webstránke

Onlima.sk
Onlima.sk CEO
10 vecí, ktoré si skontrolujte na webstránke

10 najdôležitejších bodov pre správne fungovanie web stránky

Máte novú webstránku alebo chcete vedieť, či tá stará je postačujúca? Vytvorili ste si ju sami, alebo sa chcete presvedčiť, či spĺňa najzákladnejšie kritéria? Pripravili sme si 10 najdôležitejších bodov, ktoré si určite na Vašej stránke overte!

1. Responzívny dizajn

Od 3 kvartálu 2019 podľa štatistík statista.com celosvetový podieľ zobrazovania web stránok neklesol pod 50%. Práve naopak, má stúpajúcu tendenciu. Niektorí naši klienti, ktorí využívajú reklamu na sociálnych sieťach ako hlavný prísun trafficu, dokonca dosahujú viac ako 80% podiel zobrazenia práve cez smartfóny a tablety. Preto je nevyhnutné, aby webstránka bola responzívna. Čo to znamená? Samotné zobrazovanie by sa malo prispôsobovať všetkým zariadeniam tak, aby boli jasne viditeľné a čitateľné všetky elementy webstránky. Nadpisy, texty a obrázky nesmú pretekať za obrazovku, na webe by ste sa nemali vedieť hýbať vľavo ani vpravo (výnimkou sú tabuľky, posuvné taby či carouseli - tie sa posúvajú na obrazovke, ale ostatné elementy ostávajú zafixované). Prekontrolujte si celú webstránku a v prípade, že niečo také objavíte, kontaktujte programátora a požiadajte ho o nápravu

 

2. Rýchlosť načítania webstránky

Ak sa webstránka načítava na mobile dlhšie ako 3 sekundy, strácate približne 53% návštevníkov. Ideálne je, ak sa web načíta do 2 sekúnd pri normálnej rýchlosti internetu. Čím dlhšie sa web načítava, tým viac ľudí zo stránky odchádza. Je to prirodzený jav, pretože ľudia chcú dostať informáciu alebo nakúpiť, nie čakať. S optimalizáciou rýchlosti Vám pomôže nástroj od Google s názvom PageSpeed Insight. Stačí zadať do hlavného poľa hypertextový odkaz na webstránku alebo podstránku a nástroj Vám do niekoľkých sekúnd vyhodnotí, čo je potrebné upraviť a aké skóre optimalizácie načítavania dosahujete. 

 

Pagespeedinsights Onlima vysledok

 

3. Zabezpečenie komunikácie cez SSL certifikát

Prehliadače vo svojich najnovších aktualizáciách vyžadujú od webstránok HTTPS komunikáciu (HyperText Transfer Protocol Secure). Ak prehliadač zistí, že webstránka nemá SSL certifikát, vyhodí červenú hlášku, že sa snažíte pripojiť na web, ktorý nie je zabezpečený. Na to aby sa návštevníkovi zobrazila prvá stránka, musí spraviť 2 kliky. Úprimne, takých návštevníkov je veľmi málo. Vaše marketingové náklady tak letia do komína a prvý dojem z Vašej spoločnosti spolu s nimi. Aby ste sa tomuto problému vyhli, stačí využiť bezplatný SSL certifikát od Let’s Encrypt.

 

4. Google Analytics

Pred spustením webstránky si overte, či máte zapojený Google Analytics. Je to bezplatný nástroj na získavanie štatistík správania sa návštevníkov Vašej webstránky. Vďaka nemu zistíte, akú návštevnosť má webstránka, odkiaľ zákazníci prichádzajú, aké zariadenie a prehliadač používajú, koľko sa na webstránke zdržali a aké podstránky si prezerajú. Sekcia “Akvizícia” pomáha pochopiť, či návštevníkov, ktorých ste získali z konkrétnych online marketingových kanálov, ste na stránke aj oslovili svojim contentom a či vykonali objednávku alebo iný vopred definovaný cieľ, tzv. konverziu.

 

5. Google Search Console + sitemap

Ďalším nami odporúčaným nástrojom je Google Search Console. Ak tento krok preskočíte, nezískate bližšie dáta k vyhľadávacím dopytom cez vyhľadávač Google. Seach Console nám práve pomáha vidieť, pri ktorých kľúčových slovách sme sa zobrazovali, aká je pri týchto slovách naša priemerná pozícia, informuje nás o chybách na webstránke. Veľkým benefitom je zoznam backlinkov, čiže spätných odkazov. Do Google Search Console využíva na lepšiu indexáciu sitemapu. Sitemapa je súbor, ktorý obsahuje zoznam všetkých existujúcich podstránok webstránky. Odporúčame sitemapu generovať kódom, čím sa vyhnete manuálnemu nahrávaniu či prepisovaniu. Ak si Google Search Console prepojíte s Google Analytics, tak získate priamo do Analytics presné dáta správania sa návštevníkov práve z organického vyhľadávania.

 

6. Kontrola všetkých preklikov

Tento krok sa oplatí robiť pravidelnejšie, najmä, ak pracujete s content marketingom. Stáva sa, že zdroj na ktorý odkazujete v článku zmení svojú štruktúru hypertextového odkazu alebo úplne zanikne. To sa môže stať aj pri odkazoch, ktoré vedú priamo na podstránkou Vášho webu. Nebojte sa, nemusíte to robiť manuálne. Využiť môžete nástroj dead link checker, ktorý prebehne za vás celú webstránku a skontroluje všetky odkazy. Zoznam chybných preklikov si prejdite ešte manuálne, občas sa stáva, že script nevie načítať odkaz, ktorý je funkčný a existuje.

 

7. Kontrola prehliadačov

Občas sa jednoducho stáva, že niektorý z prehliadačov nedokáže prečítať kód, ktorý je napísaný. Výsledkom je zlé zobrazenie elementov na webstránke alebo nefunkčnosť určitej časti Javascriptu. Presne z tohto dôvodu je dôležité si web prekontrolovať v rôznych prehliadačoch. Áno, tých prehliadačov je na svete množstvo, Vám ale stačí, ak si web skontrolujete na prehliadačoch Google Chrome, Safari, Internet Edge, Firefox a Opera.

 

8. Sociálne siete

Využívate pri komunikácií s cieľovou skupinou sociálne siete? Pridajte si viditeľné ikony priamo do webstránky. Návštevníci, ktorí prídu na web tak získajú dodatočné informácie o dianí vo Vašej firme. Nakoniec môžete získať nových fanúšikov a sledovateľov.

 

Sociálne siete Onlima

 

9. Silné zabezpečenie

Vlastníte web s administráciou? Uistite sa, že máte silné zabezpečenie hesla. Odporúčame nepoužívať prihlasovacie mená typu “root”, “admin” a podobné.Heslo si zvolte zložením znakov, písmen a čísiel. Jednoduché heslá sa dajú prelomiť takzvaným slovníkovým útokom.

 

10. Pravidelná záloha

Pravidelne zálohujte web stránku. Pri niektorých hostingových službách je to štandard. Napríklad Websupport sa vám postará o pravidelnú zálohu raz denne po dobu 15 dní. Pri zálohovaní nezabudnite na to, že webstránku netvoria len súbory s kódom ale aj samotná databáza. V prípade, že príde samosato alebo nejaký hackerský útok, web máte zálohovaný a môžete ho obnoviť. Ak Vám niekto stránku naozaj hackne, treba sa obrátiť na developera alebo správcu hostingu.