Ako zhotoviť kvalitné zadanie pre web stránku

Onlima.sk
Onlima.sk CEO
Ako zhotoviť kvalitné zadanie pre web stránku

Kvalitné zadanie je základ uspešnej web stránky!

Chystáte si dať vytvoriť novú web stránku alebo redizajnovať tú starú? Určite nepodceňte kvalitné zadanie. Uľahčí to prácu grafikovi, programátorom, pomôže Vám pri rozhodovaní a pri písaní si uvedomíte, čo Vám ešte chýba.

1. Detailná špecifikácia = lepší prehľad o cene

Pomerne často nám chodia dopyty, kde si objednávate tvorbu web stránok nasledovným spôsobom:

„Dobrý deň, potrebovali by sme zhotoviť webovú stránku pre našu firmu. Firma sa zaoberá lepením nálepiek na krabice a potrebujeme to prezentovať web stránkou. Pošlite nám prosím cenovú ponuku.“

Čo spraví v takomto prípade agentúra? Ak ste im zanechali telefónne číslo, zavolajú Vám, aby zistili presnejšie informácie. Ak ste im číslo nedali, pošlú Vám e-mail, kde si dodatočné informácie vyžiadajú alebo Vám napíšu, že cena webstránky takéhoto typu je od XXX€. Práve predpona „od“, Vám nepoukazuje presnú cenu a až po osobnom stretnutí zistíte, že web stránka, v tom lepšom prípade, bude stáť o pár stoviek euro navyše.

 

2. Bližšie informácie o Vašej firme

Dobrá agentúra chce byť Vašim partnerom v podnikaní. Zaujíma ju história, pôsobenie, Váš aktuálny stav, čo chcete web stránkou dosiahnuť a teda aké sú Vaše ciele do budúcna. Preto v zadaní skúste odpovedať na nasledovné otázky:

 

  • Napíšte aspoň 100 slov o vašej spoločnosti.
  • Ako dlho podnikáte?
  • Aká veľká je vaša spoločnosť?
  • Koľko ľudí pre Vás pracuje?
  • Opíšte vaše služby alebo produkty.
  • Napíšte, v čom ste lepší ako konkurencia (konkurenčné výhody).

 

3. Kto je Vaša cieľová skupina

Marketéri si vždy vedia nájsť správnu cieľovú skupinu. Kým ale táto skupina bude vyšperkovaná, potrvá to nejaký čas, kým sa s publikom zoznámia. Vy svoju cieľovú skupinu ale poznáte. Napíšte im o tom.

 

  • Kto sú Vaši zákazníci (záujmy, demografia, poprípade lokalita).
  • Kto by ešte mohli byť Vaši zákazníci, ale doteraz ste sa k ním nedostali.

 

4. Čo aktuálne na Vašom webe funguje? (ak sa jedná o redizajn web stránky)

Buďte kritický na predošlého autora webstránky, alebo priznajte, že stránka potrebuje nové elementy, pretože doba sa rýchlo mení a Váš web je zastaralý. Určite spomeňte nasledovné:

 

  • Podľa Vášho názoru, v akom stave je aktuálna web stránka?
  • Ako starý je Váš web a čo na ňom z hľadiska marketingu funguje?
  • Približne koľko ľudí mesačne navštívi Vašu webovú stránku?

 

5. Čo očakávate od novej web stránky

Konečne ste sa dostali k jadru celej veci. Zapojte trošku kreativitu a premýšľajte nad tým, čo autorovi zadáte. V prvom rade načrtnite Vaše ciele:

 

Aký je hlavný cieľ novej web stránky?

  • zvýšiť návštevnosť webu
  • zvýšiť povedomie o značke
  • pridať nové funkcie na web stránke
  • získať viac zákazníkov
  • jednoznačne mať responzívny dizajn
  • intuitívnejšie prvky web stránky

 

  • Definujte, kto sú Vaši konkurenti – ak Vaša spoločnosť pôsobí aj medzinárodne, spomeňte aj tieto firmy.
  • Chcete riešiť aj zmenu značky takzvaný rebranding?
  • Použijete obsah zo starej web stránky alebo chcete vytvoriť nový?
  • Nový obsah budete vytvárať Vy alebo autor?
  • Použijete obrázky z foto bánk, ktoré sú dostupné na internete alebo využijete vlastné fotografie? Ste ochotný za fotografie poprípade zaplatiť?
  • Približne koľko podstránok bude mať nová web stránka?

 

6. Marketingová komunikácia – Online a Offline

Akonáhle spustíte svoju novú web stránku, budete chcieť na ňu prilákať potenciálnych zákazníkov. Ak si dopredu špecifikujete, aké online a offline marketingové kanály využijete, môže byť Váš web pripravený pre rôzne vstupy Vašich nových návštevníkov.

 

  • SEO – Search Engine Optimalization – optimalizácia pre vyhľadávače.
  • Google Adwords (reklama vo vyhľadávači alebo v obsahovej sieti).
  • Reklama na sociálnych sieťach.
  • Využitie sociálnych sieti pre komunikáciu s publikom.
  • Content marketing (Obsahový marketing – články, správy alebo videoblog).
  • E-mailový marketing.
  • Tlačové inzeráty a PR články.
  • Reklama v rádiu, printe, billboardy alebo reklama v televízií.

 

7. Vyhradený rozpočet na novú web stránku

Je nám jasné, že každý chce získať čo najlepšiu cenovú ponuku. Pri tomto bode si ale treba uvedomiť, že web stránka sa dá zhotoviť v rôznych cenových úrovniach. Cena by sa ale mala odraziť na kvalite finálne spracovaného webu. Vždy závisí od náročnosti konkrétneho projektu a typu webu, ktorý si dávate zhotoviť.

Odporúčame Vám si vyžiadať vždy rámcovú cenovú ponuku, aby ste videli, za ktoré služby koľko zaplatíte. Vyššia cena za napríklad prezentačný web by sa mala odzrkadliť v grafike. Práve na nej by malo byť poznať, že každá podstránka je navrhovaná samostatne, mala by mať moderné prvky, ktoré pri čistom dizajne vytvárajú zaujímavý finálny vzhľad.

 

  • Aký rozpočet máte k dispozícií?
  • Aký typ marketingu plánujete používať na propagáciu Vašej novej webstránky?
  • Vyžadujete od autora, aby sa Vám o web stránku aj dlhodobo staral a vykonával aj pravidelný servis?
  • Ak sa chcete o webovú stránku starať sami, môžete požiadať o krátke školenie.

 

8. Preferovaná grafika

Vzhľad samotnej web stránky vytvára v návštevníkoch prvý dojem. Okrem vzhľadu, je potrebné, aby sa návštevník na webe nestratil a aby čo najrýchlejšie získal potrebné informácie a rozhodol sa nakupovať. O toto sa Vám musí postarať zhotovovateľ. Na Vás je zvoliť si štýl a farebnosť, poprípade nakresliť svoju predstavu – wireframe. Preto Vám odporúčame nasledovné:

 

  • Pošlite odkaz na 2 alebo 3 web stránky, ktoré sa Vám páčia. Pre každú stránku napíšte aj konkrétne veci, ktoré Vás na dizajne zaujali a ktoré by ste chceli mať na Vašej novej web stránke.
  • Máte firemnú identitu? Použite farby z dizajn manuálu. Ak sa jedná o microsite, vyberte si Vami preferované farby. Finálne farby nechajte na grafikovi, aby stránka farebne lahodila očiam Vášho návštevníka.
  • Chcete viac obrázkov na webe alebo skôr preferovať ikony?

 

9. Určite si deadline

Pred samotným stanovaním dátumu dodania finálnej web stránky, si zistite, ako je časovo náročný Váš projekt. Ak budete na zhotovovateľa tlačiť, môže sa stať, že nedoladí všetky súčasti a odovzdá Vám web, ktorý nebude v 100% stave. Dbajte pri spolupráci na to, aby ste odovzdali potrebné podklady na čas. Viac ako 90% oneskorených odovzdaní vzniká na základe chýb, ktoré robí klient. Či sa jedná už o oneskorené dodanie spomínaných podkladov, alebo zlé špecifikovanie zadania a dodatočné prerábanie projektu. Práve na toto Vám slúži správne vypísané zadanie – brief. Vďaka nemu máte veľkú šancu, že sa všetko stihne na čas a cena projektu sa nebude navyšovať.

 

  • Určte si čas odovzdania.
  • Vymedzte si pár dní na finálne úpravy (výmena textov a obrázkov).

 

Záver

Poskytnite Vášmu zhotovovateľovi čo najviac informácií. Vďaka nim Vám dokáže vytvoriť presnejšiu cenovú ponuku, stanoviť odhad dokončenia práce a poskytnúť kvalitnejšie služby. Tí z Vás, ktorí sa do tvorby web stránok vyznáte trochu viac, môžete poskytnúť aj nasledovné informácie:

 

  • Preferovaná platforma webstránky - Framework alebo CMS.
  • Postupná kontrola vývoja projektu.
  • Ak prerábate web, poskytnite agentúre prístup k analytickým nástrojom Vašej súčasnej web stránky.
  • Uveďte spoločnosť, u ktorej máte hosting a doménu.
  • Pošlite logo manuál, poprípade logo v krivkách (najpoužívanejšie formáty .esp, .ai alebo PDF).
  • Pošlite obrázky s licenciami, ktoré ste si v minulosti už zakúpili.
  • Ak plánujete v budúcnosti do webu zakomponovať ďalšiu funkcionalitu, oboznámte o tom zhotoviteľa, ktorý prispôsobí web pre prípadne zmeny.

 

Všetky vyššie uvedené body pomáhajú nám a našim klientom k lepšej spolupráci. Klient tak dopredu vie, čo jeho web bude obsahovať a v prípade nejasností sa spoločne zamýšľame nad konkrétnymi riešeniami problémov. Šetrí nám to čas pri tvorbe projektu a klientovi peniaze, ktoré by inak musel vynaložiť za dodatočné úpravy.

 

Pripravujete si práve špecifikáciu pre Vašu novú web stránku? Nechajte si zhotoviť web u nás a so zadaním Vám veľmi radi pomôžeme.